Формування
екологічної компетенції
здобувачів
освіти на уроках літератури
Катастрофічний стан навколишнього середовища, що нині вже істотно визначає здоров’я людей, тривалість їх життя, саму можливість стабільного існування, спонукає до дослідження та роздумів усіх небайдужих людей. До проблеми природокористування звертаються політичні діячі, письменники, економісти, історики та ін. Власне, стає зрозумілим, що сфера природокористування повинна служити об’єктом тильної уваги кожного з землян. Лише до такої умови можна вивільнити раціональні, гуманістичні принципи, які сприяють розв’язку екологічних проблем.
Сьогодні освітній простір України набув нових рис: почався рух практики до науки, які надають можливості для здійснення даного завдання. Адже велика кількість технологій навчання базуються на дослідницькому підході, в поєднанні з інноваційними технологіями навчання здобувачів освіти . Це технології майбутнього, які вимагають від викладача підготувати і випустити у світ не роботів, здатних виконувати одноманітну роботу, а особистостей, які мислитимуть критично і зможуть знайти свій шлях.
Значне місце в творчості Лесі Українки займає образ природи. Особливо поетеса любила весну як пору вiдродження, оновлення, надiï. Тому лiрична героïня ïï поезiï стояла i “слухала весну”, яка ïй “багато говорила”, спiвала пiснi про любов, молодiсть, радощi й мрiï.
У творчості багатьох
українських поетів значне місце посідає тема оспівування природи рідного краю.
В поезії П. Тичини, В. Сосюри, М. Рильського природа — як музика. Тонка, ніжна,
неповторна! Вічно мінлива і прекрасна. Вона завжди гармонує або контрастує з
настроями, почуттями людини. Не випадково, як увертюрою опери, багато
письменників свої поезії розпочинають барвистими описами картин рідної природи.
Наприклад, багата роздумами про труд, мистецтво,
людське життя книга Максима Рильського "Троянди й виноград". Вірші, в
яких зображується природа, — це своєрідні алегоричні паралелі до людського
життя:
Чом
же ласкава така і красива,
Квітко
нещасна, ти житу шкідлива?
("Лист до волошки")
У своїх творах Ліна Костенко, Іван Драч, В. Симоненко, Б. Олійник ставили за мету поглибити бачення людиною світу, виховати в кожному особисту причетність до всього, що відбувається навколо, навчити чужу долю, чужий біль сприймати як свій власний.
Зокрема, під кутом зору загальнолюдських
проблем І. Драч по-своєму осмислює чорнобильську трагедію, усвідомлюючи, що
поетичне відтворення нечуваної катастрофи вимагає нового рівня художнього
осмислення. На події
в Чорнобилі Іван Драч відгукнувся творами «Ніж у Сонці», «В мікрофон криниці»,
«Чорнобильська мадонна». Наприклад, в
поемі «Чорнобильська мадонна»
І.Драч символічний образ чорнобильської матері проходить через усю
поему, де мати-вдова несе світову долю:
«Несе сива чорнобильська мати
цю планету… Це хворе дитя!..»
Таким
узагальненням, яке звучить символічно і алегорично, закінчується поема-трагедія
Івана Драча «Чорнобильська мадонна». Слово поеми звернено до
істини, до людської совісті і честі.
Немає коментарів:
Дописати коментар